8 minuten03/07/2022
Geschreven door Karri Takki
Wie vindt het leuk om met veiligheidsincidenten te maken te hebben? Ongelukken op het werk voelen net als slechte cijfers op school. Niemand vindt ze leuk, omdat ze duidelijk maken dat iets wat we doen niet werkt. Maar laten we eens terugdenken aan onze schooltijd: Wat gebeurde er altijd, als we die slechte cijfers serieus namen en hard werkten om ze te verbeteren? Als we bijvoorbeeld een opdracht niet haalden, dat ter harte namen, van onze fouten leerden en nieuwe leer- en probleemoplossingsstrategieën ontwikkelden die we bij toekomstige opdrachten konden toepassen? We bleven gewoon beter worden.
Hoe vertaalt zich dit naar veiligheidsmanagement? Professioneel omgaan met incidenten leidt ook tot een voortdurende verbetering van de prestaties. Als we ongevallen en incidenten op een gestructureerde manier aanpakken, brengen we risico's op tijd aan het licht en kunnen we de juiste procedures in gang zetten om de toekomst veiliger te maken. Een goed proces voor incidentenbeheer zorgt er ook voor dat er een veiligheidscultuur ontstaat, een cultuur die in staat is het voltallige personeel te motiveren om proactief deel te nemen aan veiligheidsbeheer.
Op basis van mijn ervaringen en gesprekken met professionals uit de sector, heb ik een aantal tips verzameld over hoe u uw incidentenbeheerproces kunt verbeteren. Dit is geen definitieve lijst voor het ontwikkelen van uw eigen incident management systeem, maar eerder bedoeld om u te helpen uw bestaande te verbeteren en u een aantal ideeën te geven over hoe u het beter kunt afstemmen.