9 Minuten04/09/2024
De nieuwste ontwikkeling van de Europese Unie op het gebied van ESG-verslaglegging voor EU-bedrijven, bekend als de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), treedt vanaf 2024 in werking. Deze nieuw richtlijn zal de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) vervangen die eerder van kracht was, met gevolgen voor bedrijven van alle groottes.
Ongeacht of een bedrijf al voldeed aan de NFRD, al een bestaand ESG-programma had, of nieuw is met betrekking tot ESG-rapportage, de gevolgen van de CSRD zullen aanzienlijk zijn voor het gehele Europese bedrijfsleven. Nu de deadlines naderen, is het cruciaal voor bedrijven om hun verantwoordelijkheden volgens de nieuwe norm te begrijpen en zich voor te bereiden om tijdig te voldoen aan de vereisten.
In dit artikel leggen we uit wat de CSRD is, wie eraan moet voldoen, wanneer de richtlijn van kracht wordt, wat er in een CSRD-rapport moet worden opgenomen, waarom u nu moet beginnen met voorbereiden, en meer.
Laten we beginnen.
Wat is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)?
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese wet die grote bedrijven verplicht om informatie te verstrekken over hun impact op Environmental, Social & Governance aspecten (ESG). Deze richtlijn vervangt de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) van de EU en zal binnenkort meer uitgebreide verplichtingen voor ESG-rapportage opleggen aan tal van bedrijven, zowel binnen als buiten de EU.
Het belangrijkste doel van de CSRD is om investeerders en belanghebbenden te voorzien van essentiële gegevens over de investeringsrisico's in verband met duurzaamheidskwesties, zoals klimaatverandering. Bovendien benadrukt het het belang van transparantie bij het onthullen van hoe bedrijven het milieu en de samenleving beïnvloeden.
Wat is het verschil tussen de NFRD en CSRD?
De CSRD omvat een veel groter bereik vergeleken met de NFRD, vooral met betrekking tot rapportageverplichtingen. Terwijl de NFRD alleen betrekking had op grote publieke organisaties met meer dan 500 werknemers volgens de EU Accounting Directive, omvat de CSRD kleinere bedrijven en bedrijven buiten de EU.
Naarmate de implementatie van de CSRD vordert, wordt verwacht dat meer dan 50.000 organisaties verplicht zullen zijn volgens de CSRD-vereisten te rapporteren, een aanzienlijke stijging van de huidige 12.000 die worden gedekt door de NFRD. Door de deelname aanzienlijk te vergroten, wil de CSRD een cruciale rol spelen in het bevorderen van het doel van Europa om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken.
Wanneer moeten bedrijven beginnen met rapporteren onder de CSRD?
Voor bedrijven die actief zijn in de EU, wordt het eerste verslagjaar onder CSRD 2024, met de rapporten die begin 2025 gepubliceerd moeten zijn. In de volgende vier jaar wordt de regeling in fasen ingevoerd, met meer tijd voor de organisaties die momenteel niet in de werkingssfeer van de NFRD vallen.
CSRD fasering:
- Januari 2024 - bedrijven die al onderworpen zijn aan de NFRD, d.w.z. grote publieke belangstellingsentiteiten uit de EU en hun moederorganisaties met meer dan 500 werknemers
- Januari 2025 - alle andere grote ondernemingen met een beursnotering in de EU die momenteel niet onder het toepassingsgebied van de NFRD vallen, evenals grote ondernemingen van buiten de EU of moederondernemingen met meer dan 250 werknemers die op een door de EU gereguleerde markt zijn genoteerd
- Vanaf januari 2026 zal de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) van de EU ook van toepassing zijn op de EU-genoteerde kleine en middelgrote ondernemen.
De EU beschouwt kleine ondernemingen als ondernemingen met minder dan 50 werknemers en minder dan €4 miljoen ($4,9 miljoen USD) op hun balans of €8 miljoen ($9,9 miljoen USD) netto-omzet.
De EU beschouwt middelgrote ondernemingen als ondernemingen met meer dan 50 werknemers maar minder dan 250, en met een balanstotaal tussen €4 miljoen ($4,9 miljoen USD) en €20 miljoen ($24,6 miljoen USD) of een netto-omzet tussen €8 miljoen ($9,9 miljoen USD) en €40 miljoen ($49,3 miljoen USD).
Januari 2026 is ook de eerste gefaseerde invoeringsdatum voor niet-EU kleine en middelgrote ondernemingen die genoteerd staan op EU-gereguleerde markten, echter, dit kan worden uitgesteld tot januari 2028 als ze een schriftelijke uitleg geven waarom de vereiste informatie niet wordt verstrekt in hun jaarlijks managementrapport.
- Januari 2028 - niet-EU ondernemingen die niet genoteerd staan op een EU-gereguleerde markt. Met andere woorden, internationale bedrijven die niet genoteerd zijn op EU-gereguleerde beurzen maar wel zaken doen in de EU.
Welke vrijstellingen zijn er voor de CSRD?
Eenmaal volledig gefaseerd, zijn er zeer weinig vrijstellingen voor de CSRD, vooral met het doel om de duurzaamheidsrapportage in de Europese zakenwereld drastisch uit te breiden.
Het verbeteren van transparantie en vergelijkbaarheid in duurzaamheidsrapportage is een ander belangrijk doel van de CSRD. Om deze reden moeten de CSRD-rapporten van rapporterende bedrijven worden opgenomen in hun jaarverslagen.
Niet-Europese Unie bedrijven en moederbedrijven die al vergelijkbare duurzaamheidsrapportages uitvoeren, zijn vrijgesteld van het opstellen van een extra CSRD-rapport. Ze kunnen echter wel verplicht worden om te verwijzen naar hun huidige duurzaamheidsinitiatieven en -rapporten in hun jaarverslagen.
Wat moet er in een CSRD-rapport worden opgenomen?
De openbaarmakingen die een rapporterend bedrijf moet verstrekken in zijn CSRD-rapport worden beschreven in de Europese Duurzaamheidsrapportage-standaarden (ESRS). De ESRS is door de Europese Commissie in juli 2023 afgerond als normen die van toepassing zijn op alle in aanmerking komende bedrijven, ongeacht hun sector of industrie. De definitieve ESRS bestaat uit twee transversale normen en omvat openbaarmakingen op de volgende gebieden:
- Algemene openbaarmakingen
- Milieu openbaarmakingen
- Klimaatverandering
- Vervuiling
- Water- en mariene bronnen
- Biodiversiteit en ecosystemen
- Gebruik van hulpbronnen en circulaire economie
- Governance openbaarmakingen
- Zakelijk handelen
- Sociale openbaarmakingen
- Eigen personeelsbestand
- Werknemers in de waardeketen
- Getroffen gemeenschappen
- Consumenten en eindgebruikers
Per bovenstaande standaard en reeks openbaarmakingen zijn er afzonderlijke documenten om bedrijven te begeleiden bij wat er in hun rapport moet worden opgenomen. Het is echter ook belangrijk dat bedrijven dit als één programma bekijken, omdat veel van de openbaarmakingen en normen naar elkaar verwijzen. Hieronder bekijken we elke reeks openbaarmakingen nader.
Milieuopenbaarmakingen
Een van de grootste elementen van milieudisclosure is de klimaatveranderingdisclosure, die als doel heeft de bijdrage van een organisatie aan het beperken van de wereldwijde temperatuurstijging tot 1,5℃ te documenteren.
Om in lijn te zijn met het Parijs Akkoord, moeten deze verminderingen tegen 2030 worden bereikt, met Net Zero dat tegen 2050 moet worden bereikt. Bedrijven moeten hun emissies van de volgende broeikasgassen (GHG's) openbaar maken:
- Koolstofdioxide (CO2)
- Fluorkoolwaterstoffen (HFK's)
- Methaan (CH4)
- Distikstofmonoxide (N2O)
- Stikstoftrifluoride (NF3)
- Perfluorkoolwaterstoffen (PCF's)
- Zwavelhexafluoride (SF6)
Naarmate de wereldwijde norm blijft evolueren, zullen organisaties hun broeikasgasemissies voor Scopes 1, 2 en 3 moeten bekendmaken. Dit houdt in dat gegevens moeten worden verzameld in de gehele waardeketen en dat mogelijke duplicaties in de berekening van de emissies onder leveranciers van de toeleveringsketen moeten worden gewaardeerd om onnauwkeurigheden te voorkomen.
Naast broeikasgassen omvatten de milieurapportages het meten van andere emissies en lozingen in de lucht, water en bodem, samen met details over waterverbruik, lozing en opslag. Hoewel het rapporteren van broeikasgassen een standaardverwachting is voor alle bedrijven, zal de noodzaak om deze aanvullende metrieken te rapporteren afhangen van hun specifieke operationele activiteiten.
Zoals de naam al aangeeft, hebben rapportages over vervuiling betrekking op vervuiling van lucht, land en water. De primaire focus moet liggen op het voorkomen van vervuiling door geleidelijk grondstoffen en stoffen uit te faseren die het milieu kunnen schaden. In gevallen waar volledige eliminatie niet haalbaar is, moeten bedrijven de maatregelen benadrukken die ze hebben geïmplementeerd om vervuiling met technologie te minimaliseren, evenals hun inspanningen bij het revitaliseren, vernieuwen en omvormen van vervuilde ecosystemen.
Specifieke kwantificeerbare vervuilingsrapporten omvatten emissies van:
- Luchtvervuiling
- Water
- Anorganische vervuiling
- Ozonafbrekende stoffen
Soms kan het een uitdaging zijn om de jaarlijkse emissies direct te kwantificeren. In gevallen waar deze informatie niet beschikbaar is, hebben bedrijven de mogelijkheid om benaderingen te gebruiken, op voorwaarde dat ze het gebruikte proces divulgeren en een verklaring opnemen over de nauwkeurigheid of onzekerheid van de gegevens in hun vervuilingsrapporten.
Bedrijven die rapporteren, zullen ook alle gegenereerde of gebruikte microplastics moeten bekendmaken.
Water- en mariene hulpbronnen zijn een ander gebied dat bedrijven moeten bekendmaken, inclusief informatie over hun beleid met betrekking tot water- en mariene hulpbronnen en de acties die ze ondernemen, en de middelen die ze jaarlijks hebben toegewezen aan dit beleid. Het jaarlijkse waterverbruik moet ook worden gekwantificeerd, inclusief de hoeveelheid water die wordt onttrokken uit gebieden met een significant watergevaar en gebieden met hoge waterstress.
In hun waterimmissies moeten bedrijven ook kwantificeren hoeveel water er is gerecycled, gebruikt en opgeslagen. De laatste stap is het bepalen van de mogelijke financiële effecten van watergerelateerde impact, risico's en kansen.
De uitgebreide aard van milieurapportages vereist dat bedrijven verder gaan dan alleen het meten van emissies. Ze moeten ook de mogelijke zakelijke risico's en kansen openbaren die gepaard gaan met stijgende temperaturen. Bovendien moeten ze hun initiatieven schetsen om de waarde van grondstoffen en producten te behouden, wat uiteindelijk zal leiden tot afvalreductie en verminderd hulpbronnengebruik.
Governance-informatie
De huidige bedrijfsvoeringsnorm omvat alle governance-informatie en richt zich op specifieke bedrijfspraktijken die door de CSRD zijn uiteengezet, waaronder:
- Bedrijfscultuur
- Beheren van relaties met leveranciers
- Het voorkomen van corruptie en omkoping
- Ondernemen in politieke invloed, zoals lobbyen
- Bescherming van klokkenluiders
- Dierenwelzijnsnormen hanteren
- Betalingspraktijken, met name met betrekking tot late betalingen aan kleine en middelgrote ondernemingen.
Binnen de bekendmakingen omtrent governance zijn bedrijven verplicht om details te onthullen over hun beleid met betrekking tot de eerder genoemde praktijken. Ze moeten ook informatie verstrekken over hoe zorgen met betrekking tot bedrijfsactiviteiten worden ontvangen, gedocumenteerd en opgelost. Als er beleid ontbreekt voor een van de genoemde gebieden, moet de organisatie aangeven wanneer deze zullen worden ontwikkeld.
Sociale bekendmakingen
Naast het toenemende risico van klimaatverandering heeft de COVID-pandemie de zwakheden in de Europese economie met betrekking tot de stabiliteit van de beroepsbevolking en leveringsketens aan het licht gebracht. Het is cruciaal dat rapporterende organisaties zich richten op hun sociale bekendmakingen om effectief zowel risico's als kansen in deze gebieden te identificeren en aan te pakken. Enkele van deze gebieden zijn:
- Collectieve onderhandelingen
- Diversiteitsindicatoren
- Toereikende lonen
- Sociale bescherming
- Personen met een handicap
Het is van cruciaal belang geworden voor bedrijven van de Europese Unie (EU) om belangrijke indicatoren met betrekking tot gezondheid en veiligheid, opleiding, vaardighedenontwikkeling en werk-privébalans te herkennen en bekend te maken. Het creëren van een werkomgeving die het welzijn van werknemers prioriteert, is essentieel voor het waarborgen van langetermijn economische stabiliteit. Naast het bekendmaken van informatie over hun personeel, hebben bedrijven ook de verantwoordelijkheid om details te openbaren met betrekking tot medewerkers in hun waardeketen, klanten en de bredere gemeenschap.
ESG-initiatieven benadrukken het belang van verantwoordingsplicht en transparantie. EU-bedrijven moeten niet alleen hun ethische operaties en eerlijke behandeling van medewerkers aantonen, maar ook hun inzet om samen te werken met leveranciers en verkopers die vergelijkbare waarden delen, ongeacht hun wereldwijde locatie. Het succes van een ESG-strategie hangt vaak af van effectieve betrokkenheid van belanghebbenden. Leveranciers, verkopers en klanten zouden allemaal de voordelen moeten begrijpen van inspanningen om een verantwoord bedrijfsmodel te koesteren en in stand te houden.
Waarom vandaag beginnen met de voorbereiding op CSRD-rapportage?
Veel organisaties naderen hun eerste CSRD-rapportage-deadline in het komende jaar of twee. Het is essentieel om nu te beginnen met informatie te verzamelen voor rapportage, met name voor organisaties die eerder niet onder de NFRD-reguleringen vielen en nieuw zijn met ESG-initiatieven. De ESRS is een grondig proces dat input en ondersteuning vereist van alle niveaus van de organisatie, inclusief dochterondernemingen en entiteiten zowel binnen als buiten de EU.
Teams die verantwoordelijk zijn voor het voorbereiden van rapporten zullen een leercurve tegenkomen, datalacunes ontdekken die moet worden opgevuld voordat redelijke doelen kunnen worden gesteld en de naleving van de eerste CSRD-rapportage-deadline (januari 2025 voor grote bedrijven in 2024) in acht moeten nemen. Om te voldoen aan de deadline van de Overeenkomst van Parijs in 2030 waarbij de wereldwijde temperatuurstijging beperkt moet worden tot 1,5 ℃, zal er een aanzienlijke reductie van koolstofemissies van 90-95% over alle Scopes nodig zijn. Dit vereist een diepgaande analyse, een overgang naar nieuwe energiebronnen en technologieën en een fundamentele verschuiving in bedrijfsoperaties.
Het bereiken van zo'n substantiële verandering is een langetermijninspanning en vergt toegewijde teams om alle de ESG-inspanningen vorm te geven, de gegevensverzameling te stroomlijnen en het vertrouwen in de kwaliteit en nauwkeurigheid van hun rapporten te waarborgen.
Hoe kan ik mij voorbereiden op de CSRD-rapportageverplichting?
THE POWER OF THREE. AMCS, een wereldleider in milieusoftwareoplossingen, heeft Quentic & Figbytes, marktleiders op het gebied van veiligheid en duurzaamheid, verenigd om haar wereldwijde suite van technologieoplossingen te complementeren die fundamentele industrieën ondersteunt.
De platforms van Quentic en FigBytes combineren gegevensverzameling, -beheer en -berekening met krachtige rapportagetools die elke EHSQ en duurzaamheidsuitdaging vereenvoudigen. Door belanghebbenden te ondersteunen van de directiekamer tot de productielijn, maken AMCS, Quentic en FigBytes slimmere, veiligere en duurzamere operaties mogelijk.
Gezien het grote tijdsinspanning en hoeveelheid gegevens vanuit meerdere regio's die nodig zijn voor een CSRD-rapport, kan een cloud-gebaseerde software zoals het AMCS Sustainability Platform:
- Het stroomlijnen van gegevensverzameling en centraliseren van duurzaamheidsinformatie
- Automatiseren van broeikasgas accounting en berekeningen in realtime
- Methodologieën updaten die voldoen aan internationaal erkende kaders
- Rapporten aanpassen om te voldoen aan de eisen van individuele ESG-normen, inclusief ESRS
Het moment om te beginnen met het voorbereiden van de CSRD-deadline is nu. Als u klaar bent om te beginnen, plan dan vandaag nog een afspraak met een AMCS-oplossingsadviseur om te leren hoe we kunnen helpen bij het stroomlijnen van uw duurzaamheidsrapportage en klimaatdisclosure-programma.