De waarde beoordelen
Samen met wat u definieert als de potentiële EHS&S-uitdagingen van uw organisatie en rekening houdend met de gevarencategorieën van OSHA, zoals biologisch, chemisch, ergonomisch, fysiek, veiligheid, enzovoort, is het essentieel om ook de waarde te beoordelen die een HSE&S-oplossing voor uw organisatie oplevert door gevaren worden geëlimineerd, proactief te controleren en problemen in een vroeg stadium te voorkomen.
Ideaal "To-Be" scenario:
Hoewel het zeer complex is om te beoordelen welke waarde een HSE&S-oplossing voor uw organisatie kan opleveren, zal ik ter inspiratie algemene soorten waardeverhogende factoren te beschrijven:
Het vermogen van de oplossing om de overkoepelende eisen die voortvloeien uit de specifieke uitdagingen en gevaren in uw organisatie aan te pakken.
Functioneel bereik en vermogen om risico's aan te pakken en te beperken
Zekerheid op lange termijn van de reputatie van uw bedrijf, vooral met betrekking tot de overwogen risico's
Omvang van aanvullende diensten (bijv. consulting) en garanties
Vertrouwen en geloof in wederzijds succes van de aanbieder
Naast deze aspecten van waardecreatie moeten ook de zakelijke en technische vereisten in aanmerking worden genomen. Vervolgens kan de leverancier van de HSE-oplossing u een kostenraming geven voor de specifieke oplossing, inclusief de implementatie ervan. Via deze eerste stap (ik noem dit de "kosten van de nieuwe oplossing") kunnen wij de totale kosten van uw nieuwe HSE-oplossing schatten, inclusief de waardecreatie ervan.
Feitelijk "As-is" scenario:
Naast de kosten van de nieuwe oplossing moeten natuurlijk ook de financiële gevolgen van de gehele investering worden geanalyseerd. Net als bij waardecreatie verschillen ook de financiële aspecten van bedrijf tot bedrijf in belang.
- Het is zeer belangrijk om de kosten te begrijpen van de systemen en processen die vandaag in gebruik zijn (kan Excel zijn of een andere standaardoplossing). U moet ook rekening houden met het scenario dat u momenteel geen oplossing hebt.
- Kwantificeer de problemen waarmee u wordt geconfronteerd met de huidige systemen en processen. Kijk niet alleen naar de Total Cost of Ownership van dergelijke systemen, maar let ook op de impact van:
- Incidenten die u niet kunt beheren
- Situaties die uw organisatie kwetsbaar hebben gemaakt door non-compliance
- Lage betrokkenheid en hoger verloop van medewerkers vanwege de risico's die zij kunnen lopen
- Ad-hoc scenario's die tot gevaren leiden
- Onvermogen om uw producten op tijd op de markt te brengen als gevolg van deze problemen
- Ontevreden klanten die huiverig zijn om van een risicovolle organisatie te kopen
- Concurrentie die een voordeel heeft door een gebrek aan vermogen om effectief op de markt te concurreren
- Alle negatieve cijfers die u tot nu toe hebt geboekt als gevolg van deze problemen.
Via deze stap (laten we het "Verwachte besparingen" noemen), hebben we de totale kosten van uw huidige systemen en processen inclusief de problemen in geld gekwantificeerd. Zo kunnen we de besparingen afleiden die zullen worden gerealiseerd tijdens het operationele ideale "To-Be" scenario.