Waar komt de weerstand tegen het digitaliseren van HSEQ-processen vandaan?
Ik heb lang geprobeerd de redenen te rationaliseren waarom sommige HSEQ-professionals nog steeds weigeren hun tijd te investeren in het opbouwen en aanscherpen van het digitale managementsysteem voor het HSEQ. De reden is heel natuurlijk: mensen hebben de neiging dingen te vermijden die ze niet goed genoeg begrijpen. Aangezien HSEQ-professionals, net als ikzelf, meestal een goede opleiding hebben genoten in engineering of psychologie, omvat die opleiding vaak geen IT-vaardigheden en levert die in het beste geval hoogstens een zeer oppervlakkig begrip op van HSEQ-softwareoplossingen.
Maar in de huidige wereld hebben bedrijven en organisaties software nodig om te kunnen functioneren. Ik zie ons HSEQ-professionals moeilijk teruggaan naar het gebruik van papieren en spreadsheets, tenzij het proces al gedigitaliseerd is. Digitalisering biedt duidelijke voordelen, en dit geldt voor alle processen, of het nu gaat om marketingautomatisering, facturering, digitale handtekeningen, ESG-gegevensverzameling of HSEQ-processen zoals incidentbeheer, SDS'en of audits. En wat voor elke goede nieuwe technologische hulp geldt, geldt ook voorHSQ-software: Wie eenmaal gedigitaliseerd heeft, gaat niet meer terug. Of zou u ervoor kiezen uw smartphone voorgoed te dumpen en terug te gaan naar de vaste telefoon?
Argument #1: Gebrek aan IT of technische vaardigheden
Vaak denken HSEQ bij dergelijke projecten dat ze niet over de nodige IT- of technische vaardigheden beschikken. En als dat inderdaad het geval is, kan de vrees bestaan dat iemand van buiten HSEQ het stuur in handen moet krijgen, waardoor de gewenste resultaten in gevaar komen en het project ontspoort. Bovendien zijn HSEQ-leiders misschien bang dat falen in zo'n belangrijk project gevolgen kan hebben voor hun carrière.
Argument 2: HSEQ is mensenwerk
Ik hoor vaak zeggen dat HSEQ een mensenzaak is, dat het gaat om mensen en niet om software en dat we ons dus niet moeten laten afleiden door mobiele apps of HSEQ-platforms, maar onze tijd moeten gebruiken om managers en toezichthouders te coachen of mensen in de frontlinie op te leiden.
Dat is een terecht punt, maar vergeet niet dat een belangrijk doel van elk ESG- of HSEQ-softwareproject is om tijd te besparen en handmatige processen te automatiseren. HSEQ-software is ontworpen om meldingen, opdrachten, herinneringen en escalaties te automatiseren en het verzamelen van gegevens over energieverbruik, veiligheidsobservaties, bijna-ongevallen en zo veel meer te vereenvoudigen. Vergen deze repetitieve taken niet juist de tijd die u liever zou investeren in het praten met mensen, het coachen en trainen van hen en in feite in het doen van het gewenste mensenwerk? Zou u ooit denken dat er meer tijd moet zijn voor uw ESG-strategiewerk en het vooraf plannen van dingen zonder haast, zonder steeds gehaast te zijn?
HSEQ-software verlicht de last van gezondheids- en veiligheidsfunctionarissen, waardoor we de tijd die we zouden hebben besteed aan administratieve taken kunnen terugwinnen en investeren in veiligheidsleiderschap om van HSEQ mensenwerk te maken.
Laten we nog verder denken: Als u uw ESG- en HSEQ-gegevens op een gestructureerde manier beschikbaar zou hebben, zou het dan niet gemakkelijker zijn om KPI's op te stellen waar de leiders en belanghebbenden van uw organisatie om vragen vanwege hun ESG-initiatieven?