15 minuten05/07/2022
Key performance indicators (KPI's) spelen een belangrijke rol bij het meten van het succes van gezondheid en veiligheid op het werk. Bedrijven verwerken doorgaans grote hoeveelheden waardevolle gegevens, vooral met betrekking tot incidentenbeheer, die u kunt vertalen in zinvolle KPI's. Deze indicatoren bieden waardevolle inzichten in de vraag of u veiligheidsmaatregelen moet nemen, en zo ja, hoe en waar. Bovendien ondersteunen goed gestructureerde KPI's uw argumentatie en argumentatie in de dialoog met management en leidinggevenden.
De tabel hieronder toont veel verzamelde incident management gegevens die kunnen worden gebruikt als KPI's. De rechterkolom bevat voorbeeldwaarden van Controbax Ltd die we even later in voorbeeldberekeningen zullen gebruiken.
Gegevens incidentenbeheer | CoControbax Ltd, februari 2021 |
Totaal ongevallen | 7 |
Letsel door verzuim | 6 |
Letsel zonder werkonderbreking | 1 |
Verloren werkdagen door letsel | 54 |
Verloren arbeidsuren als gevolg van letsel | 426 |
Bijna-ongelukken | 20 |
ProactiveProactieve observaties (bijv. veilig gedrag volgens Behavior-Based Safety) | 73 |
Aantal rapporterende personen | 35 |
In veel gevallen zijn deze gegevens zinvoller en beter vergelijkbaar wanneer ze in verband worden gebracht met een ander cijfer (bv. het totaal aantal gewerkte uren) en waar nodig worden gestandaardiseerd. Bijgevolg zijn de berekeningen voor veel KPI's gebaseerd op gegevens over incidentenbeheer gebaseerd op deze basisstructuur:
KPI = Incident management gegevens ÷ Referentiewaarde x Standaardisatiefactor
Daarom hebben we ook enkele referentiewaarden nodig om incident management KPI's te berekenen. Voorbeelden hiervan zijn:
Referentiewaarde | CControbax Ltd, februari 2021 |
Normale werkdagen | 20 |
WWerknemers | 342 |
Normale werkuren | 49,248 |
Gewerkte normale werkuren | 47,842 |
Gewerkte overuren | 2,312 |
Totaal aantal gewerkte uren | 50,228 |
LVerloren werkdagen | 185 |
Verloren werkuren | 1,406 |