7 minuten07/21/2023
Sinds het ontstaan in 1987, met de introductie van de eerste managementsysteemnorm ISO 9001, hebben managementsystemen een belangrijke evolutie doorgemaakt. Tot het begin van de jaren 2000 lag de nadruk aanvankelijk op kwaliteits-, milieu- en arbomanagement, maar in 2005 veranderde het landschap door de toevoeging van veel nieuwe systemen die ondersteuning bieden, bijvoorbeeld bij ISO certificeringen. Tegelijkertijd is het scala aan managementverwachtingen gestaag uitgebreid, waardoor naleving wordt vereist van organisaties van alle groottes en over geografische grenzen heen.
Als antwoord op de dringende uitdagingen van onze tijd implementeren organisaties steeds vaker een breed scala aan beheersystemen die verder gaan dan ISO 9001, 14001, 45001 en 50001 - de traditionele vier grote HSEQ-beheersystemen. Naarmate het aantal managementsystemen toeneemt, wordt het steeds uitdagender om hun vereisten afzonderlijk of parallel te beheren. De toenemende complexiteit van hun vereisten maakt het onpraktisch om ze afzonderlijk te beheren. Het geïsoleerd beheren van meerdere systemen leidt tot dubbele documentatie-inspanningen, een verhoogd regelgevingsrisico en een verminderde betrokkenheid van medewerkers en belanghebbenden. Deze inefficiëntie onderstreept de behoefte aan een andere aanpak - een geïntegreerd systeem dat effectief kan omgaan met het brede scala aan vereisten.